Monday, September 28, 2009

Kursus Bestari 4M 28 Sept - 23 Okt. 2009

30 Sept. 2009 Rabu

Kuliah hari ini disampaikan oleh Pn. Padlon binti Abd. Rahman
Isinya berkaitan tentang 'Penghayatan Amalan P&P Bestari':

-P&P Bestari
berpusat murid
murid menjadi berminat dan aktif
guru sebagai pembimbing
penerapan nilai-nilai

Bagi sesi kedua Pn.Sarimah binti Hj Awang meneruskan kuliah tentang 'Penghayatan Amalan P&P Bestari'.
segala urusan dengan Pn. Sarimah mesti melalui e-mail: intan5169@yahoo.com


Pada sebelah petang En. Mohd Yusof bin Shamsuddin meminta kami membuat satu induksi set tentang tajuk 'Sambutan Hari Jadi'.

29 Sept. 2009 Selasa

Hari ini kuliah diteruskan lagi. Tajuknya 'Penelitian Elemen P&P Bestari'. Bermula pada pukul 8:00 pagi dan tamat pada pukul 1:00 tengah hari. Sebanyak empat elemen yang perlu diambil perhatian dalam P&P Bestari iaitu:
1.Ciri-ciri pelajar
2.Pendekatan
3.Strategi, dan
4.Kemahiran Generik
Kuliah disampaikan oleh Dr. Roshani binti Abdullah

Pada sebelah petangnya pula, kami diberi taklimat tentang satu kaedah membaca yang terbaru iaitu 'Photoreading'. Kaedah ini dikatakan berkesan untuk memperolehi ilmu dengan kadar yang cepat dan berkesan. Kuliah disampaikan dalam Bahasa Inggeris. Aku tak dapat apa-apa la...hampas je... sebab aku tak mahir Bahasa Inggeris.


Pemandangan di Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Bahasa Melayu

28 Sept. 2009 Isnin

Hari ini bermulalah kehidupan saya selama sebulan di Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Bahasa Melayu di Lembah Pantai Kuala Lumpur. Untuk hari-hari berikut ini terpaksalah melalui kehidupan sebagai pelajar yang bergelumang dengan kuliah.

Walaupun agak perit rasanya untuk menamatkan kursus ini, namun aku tetap akan berusaha mengharunginya. Ah...berbagai perasaan bercampur baur, teringat anak-anak yang ditinggalkan, teringatkan anak-anak murid yang terpaksa berhadapan dengan guru-guru ganti. Entah diajar atau hanya ditunggu sahaja anak murid saya tu.

Di sini aku ditempatkan di bilik asrama. Tidak seperti berkursus di hotel yang serba lengkap... di sini hanya disediakan bilik yang ala kadar sahaja. Tapi syukurlah ada juga tempat untuk berteduh selama sebulan. ... semoga saya berjaya dalam kursus ini dan mendapat ilmu yang dapat dimanfaatkan apabila pulang ke sekolah nanti.

No comments: