Friday, April 9, 2010

Ehhh..ehhh...baru aku tahu...

9 April 2010, Jumaat- Seperti minggu-minggu yang berlalu, aku melaksanakan solat Jumaat di Masjid Makmuriah Sungai Besar. Tapi apa yang menarik perhatian saya pada khutbah pada hari ini ialah tentang tajuknya iaitu 'Pengamal Rasuah Pengkhianat Negara'.

Saya cuba memahami segala isi khutbah yang mengupas isu rasuah ini...ah...begitu menarik dan mantap. Siap dengan dalil dari beberapa ayat Al-Quran. Ingin saya kongsi beberapa intipati dari khutbah tersebut:

Jika masalah rasuah ini terus meningkat, dikhuatiri ia akan mengancam kestabilan politik, ekonomi dan keselamatan negara.

Rasuah dalam perspektif hukum Islam adalah haram dan mereka yang melakukan rasuah sama ada pemberi, penerima atau bersubahat adalah dianggap perompak harta rakyat.

Punca yang menyebabkan berlakunya rasuah ialah bernafsu besar atau bersifat tamak haloba, mengamalkan cara hidup mewah, ingin cepat kaya dan terikut-ikut dengan gaya rakan sekerja.

Justeru buruknya kesan kepada negara apabila rasuah bermaharajalela, maka khatib menyeru agar aktiviti rasuah ini dapat diperangi secara serius.

Ooooo barulah kita tahu yang sebenarnya yang menjadi pengkhianat negara ialah pengamal rasuah. Bukan apa, cuma saya agak terpelik dan terhairan sedikit, kerana beberapa hari sebelum ini, ada sebuah parti politik tu...buat ceramah di Pekan Pasir Panjang yang mengupas tajuk 'Selamatkan Malaysia dari Pengkhianat'. Tetapi apa yang dihuraikan dalam pidatonya tak sentuh pun bab perasuah sebagai pengkhianat negara.

Heee...he.... lain orang , lain pula takrif mereka tentang siapa pengkhianat negara yang sebenarnya.... Ah.....lu fikirlah sendiri. Jadi jika ada yang mendengar huraian dari kedua-dua pihak, maka gunakanlah akal fikiran yang Allah kurniakan ini untuk berfikir dan menilai berlandaskan ajaran agama kita ... bukan disebabkan kebencian kita terhadap sesuatu kaum itu menyebabkan kita tidak berlaku adil kepada mereka.

Empat hari kemudian, sebuah lagi parti politik telah membuat ceramah di Pasir Panjang. Kali ini penceramahnya menjawab semula apa yang disampaikan oleh penceramah sebelumnya.

Apa-apa pun, aku tetap layan semuanya....tahniah Ezam...Tahniah Nizar...yang penting aku tetap aku ... peminat setia Sup Gear Box he..he..he...he..yang mudah diperolehi di tempat ceramah, Titik.

No comments: