Saturday, April 3, 2010

Eh...Tak Sangka Pulak...

Kenangan bersama Sahizam (Kiri) dan Anuar(Kanan) di hadapan rumah guru di Tembangau 2.
Seperti pagi-pagi yang sebelumnya...sepanjang percutian baru-baru ini saya akan ke pasar Temerloh. Pagi 19 Mac 2010, tanpa disangka-sangka saya telah terserempak dengan kawan yang telah 18 tahun berpisah.

Sedang saya membeli ikan, saya telah ditegur...terpandang sahaja wajahnya, terpancul dari mulut saya "macam kenal je.." Dia membalas, "Apa pulak tak kenalnya...sambil memanggil nama saya".

Itulah rakan saya Sahizam Johar yang saya kenali 20 tahun dahulu ketika sama-sama berkhidmat di SK Felda Tembangau 1, Kemayan, Triang , Pahang. Saya bersembang panjang, bertanya itu dan ini, ah..Sahizam langsung tak beri peluang saya bercakap...memang mulutnya begitu tak kan kering dengan idea sejak dahulu lagi.

Kami bergebang di salah sebuah warung, di pinggiran pasar. Bermacam cerita keluar...dari kisah anak isteri sampailah ke kisah kejayaan kawan-kawan. Sahizam memulakan tugas sebagai guru selepas 3 tahun saya berada di Tembangau. Dia telah menghabiskan 18 tahun berkhidmat di Tembangau...bermula di SK LKTP Tembangau 1.Kemudian beliau menyambungkan pelajaran dan ditempatkan semula di SMK Tembangau yang ketika itu baru dibuka dan menumpang di SK LKTP Tembangau 1 sebanyak 4 kelas.

Kini beliau telah berpindah ke salah sebuah sekolah menengah di bandar Mentakab sebagai Guru Penolong Kanan. Itulah rezeki kawan-kawan di negeri Pahang, ramai yang telah berjaya menjawat jawatan GPK dan GB walaupun tempoh perkhidmatan bawah daripada saya.

Dari ceritanya, saya dimaklumkan kedudukan kawan-kawan yang sama-sama tinggal di rumah guru Felda Tembangau 2 ( rumah peneroka yang dijadikan rumah guru)

Idris...sudah berhenti menjadi guru, kini bertugas sebagai pegawai di Kementerian Pengajian Tinggi.

Sarudin... menjadi pegawai di Pejabat Pendidikan Daerah Bera

Darwazi Wahid...menjadi Guru Besar di salah sebuah sekolah di Bera.

Anuar yang berasal dari Melaka ni...katanya tak mahu balik Melaka dan mengajar di salah sebuah sekolah menengah di Bera setelah begitu lama mengajar di SMK Felda Bukit Mendi.

Itulah serba sedikit cerita yang saya peroleh...emmm, mungkin cuti akan datang saya akan berkunjung ke rumahnya di Taman Bukit Bendera, Mentakab. Berkenalan dengan anak-anaknya..termasuklah isterinya Cikgu Norhayati yang sama-sama mengajar di SK Felda Tembangau 1 bersama saya dahulu.

Barisan guru SK LKTP Tembangau 1 tahun 1991. Kamilah barisan guru yang dianggap sebagai peneroka awal sebab pada waktu itu Gugusan Felda Tembangau baru dibuka. Kami berkhidmat di sini tanpa kemudahan elektrik, bekalan air paip dan perkhidmatan telefon jangan haraplah. Bas nak ke Bahau pun 3 kali sehari. Ambil gaji di Bahau Negeri Sembilan. Kalau sakit pun kena pergi Hospital Kuala Pilah Negeri Sembilan. Lima tahun saya mengharung perit getir demi anak bangsa. Mandi pun air periga yang berwarna merah...

Yang istimewanya...kehidupan kami guru-guru bagaikan satu keluarga, kerana semuanya tinggal setempat dan dalam masyarakat yang tertutup terputus dari dunia luar. Segala urusan kena ke Negeri Sembilan sebab bandar terdekat Triang jauhnya hampir 70 kilometer berbanding bandar Bahau sejauh 56 kilometer.

2 comments:

MamaSaffiyaSyaffi said...

Allah rindu nya cikgu² masa ni sy masih ingat cikgu dok rumah peneroka disitu, zaman tiada air guna perigi...huhuhu...skrg di taoak rumah tu kosong rumah kat situ pon dah tak ada...sy masih ingat cikgu adnan guru kelas sy smpi darjah 6 tqvm cikgu.
#chesitisabiahishak

Ezzah Zahid said...

Rindu kawan2 yg sama2 mengajar kt sana. Hampir 3 tahun jdi guru sandaran di Sana. Cikgu2 dlm gambar tu masih sy ingat.