Thursday, September 3, 2009

Ramadan Kau datang Lagi...


Masa berlalu begitu cepat. Kini kita telah memasuki fasa kedua Ramadan. Di fasa pertama Allah telah menjanjikan rahmatnya untuk orang-orang yang berpuasa. Semoga kita termasuk di dalam golongan yang diberi rahmat oleh Allah swt.

Pada fasa kedua ini, Allah menjanjikan keampunan kepada hamba-hambanya yang berpuasa.
Justeru itu, marilah kita berdoa dan memohon kepada-Nya agar kita termasuk di dalam kalangan hamba-Nya yang diberi pengampunan. Bertafakurlah sejenak ... ahh... begitu banyak dosa-dosa yang memburu kita. Sama ada sedar atau tidak, setiap insan pasti terpalit dengan dosa... kalau pun bukan kita yang melakukannya ... mungkin isteri atau anak-anak kita. Sebagai pemimpin dalam keluarga, kita pasti akan dipertanggungjawabkan di atas apa yang dilakukan oleh mereka.

Hari ini 16 Ramadan... bermakna empat hari lagi, kita akan memasuki fasa yang terakhir. Di sinilah Allah menjanjikan pembebasan daripada siksaan api neraka. Alangkah beruntungnya... kalau kita termasuk salah seorang daripada kalangan hamba-Nya yang dibebaskan daripada siksaan api neraka.

Tapi... di hari-hari terakhir begini, kita semakin berat untuk melakukan ibadat. Lihatlah ... masjid dan surau tidak sepenuh seperti di awal-awal Ramadan. Belum sebulan puasa, nafsu kita semakin ghairah untuk meraikan kedatangan Syawal. Tidak salah... tapi biarlah berpada.

Di sepuluh malam terakhir ini, dikatakan akan datang tetamu yang cukup bermakna iaitu malam seribu rahmat lailatul kadar yang lebih baik dari seribu bulan. Sudah hampir setengah abad aku mengharungi bulan Ramadan... aku masih tidak pasti ... sudahkah aku menemui malam penuh berkat itu. Moga-moga tahun ini aku dapat menemuinya kerana aku tidak pasti sama ada aku akan bertemu lagi atau tidak pada Ramadan 1431.

No comments: