Friday, September 11, 2009

Jualan Mega Datang Lagi...


Seperti tahun lepas jualan mega musim perayaan datang lagi. Setiap kedai berlumba-lumba menawarkan potongan harga. Ada yang menawarkan sehingga 70 % dan 80 % potongan harga. Bagi kita sebagai pengguna, berlumba-lumba untuk memenuhi tuntutan hawa nafsu. Jika apa yang kita beli itu merupakan barang yang perlu tidaklah mengapa tetapi ada juga barang yang kita tidak perlu...tetapi kita tetap membelinya.

Semakin ke penghujung Ramadan, semakin rancak kita menghabiskan masa digedung-gedung membeli belah. Demi satu tujuan, memenuhi impian untuk meraikan Syawal yang lebih ceria.

Sama ada sedar atau tidak, kita mungkin terlupa di penghujung Ramadan ini juga ada satu lagi tawaran yang lebih besar... iaitu satu malam yang sangat istimewa...Lailatul Qadar. Sesiapa yang membeli pada malam ini akan diberi hadiah yang cukup istimewa bukan sekadar 70 atau 80 % potongan tetapi sehingga seribu bulan atau lebih kurang 83 tahun. Wah, ganjaran yang cukup istimewa!

Tetapi...sejauh manakah kita berlumba-lumba untuk mengejar jualan istimewa yang diberi oleh Allah swt ini. Jualan yang mana satukah yang menjadi rebutan kita... di gedung membeli belah atau malam LailatulQadar. Lu fikirlah sendiri kata Nabil Si Raja Lawak.

No comments: