Sunday, September 13, 2009

Dam...dam.. dum...


Dam...dam...dum... terkenang semasa kecil, apabila musim bulan puasa... kami geng bebudak akan sibuk bermain mercun dan meriam. Tiada gangguan dan teguran daripada golongan tua atau mak bapak.

Yang peliknya, walaupun semua kanak-kanak boleh dikatakan akan bermain mercun dan meriam...tetapi tak terdengar pula ada yang putus jari atau tercedera di mana-mana anggota. Mungkin kami ni main dengan penuh disiplin dan tak tahu nak kreatif sangat.

Tapi kini...itu semua tinggal kenangan. Di zaman anak-anak saya nie... bukannya mereka tak teringin nak main itu semua. Jauh di lubuk hati mereka, begitu teruja untuk turut bermain. Larangan yang dibuat oleh pihak kerajaan menjadikan saya tidak dapat untuk memenuhi hasrat mereka... sabar ajela...

Bermacam alasan dah saya bagi pada anak saya yang keciltu...asyik-asyik minta belikan mercun. Bagi alasan nanti kena tangkap dek polis...dia akan jawab budak lain tu main, tak kena tangkap pun. Mati kutulah macam ni...memanglah di kejiranan saya ni pantang malam menjelma je...teruslah dengar bunyi dam...dam...dum..

Mereka semua mungkin tak tahu bahawa bermain mercun tu satu kesalahan di sisi undang-undang. Mak bapak mereka pun nampaknya tak kisah. Yang paling pelik tu polis yang duduk di pondok komuniti ni tak pernah nak tegur ... memahami jiwa bebudak le tu.

Apa pun... untuk tak menghampakan...nanti ayah belikan mercun pop..pop. Kira ok la tu...

No comments: