Friday, September 18, 2009

Kepulangan

Bila tibanya hari raya, maka berbondong-bondonglah warga perantau akan pulang ke kampung halaman untuk menyambut hari lembaran bersama ibu bapa, sanak saudara dan sahabat handai yang sudah lama tidak bertemu. Biasanya di hari lembaran inilah mereka semua akan berkumpul kerana di waktu inilah mereka akan pulang ke kampung halaman.

Bagi saya, sudah masuk tahun ke-5, saya sekeluarga akan beraya di Temerloh, Pahang. Sejak arwah ibu saya meninggal pada tahun 2003, saya tidak pernah lagi beraya di kampung halaman iaitu di Simpang Lima, Sungai Besar, selangor.

Saya sekeluarga telah pulang ke Temerloh pada 18 September 2009. Pada pukul 9.00 pagi kami telah memulakan perjalanan. tidak banyak destinasi yang kami singgah kerana puasa. Kami hanya singgah di Stesyen Petronas di Tanjung Karang untuk membeli roti dan air kerana Si Firdaus dan Si Rasyid tu dah kelaparan. Kemudian kami meneruskan perjalanan.

Kali ini saya memilih untuk menggunakan lebuh raya sepanjang perjalanan kerana tidak mahu melalui jalan lama iaitu Jalan Karak - Temerloh takut sesak. Di Lebuh Raya Pantai Timur, kami berehat sebentar di R & R Lanchang. Kami tiba di Temerloh lebih kurang pukul 1.00 tengah hari. Bandar Temerloh sesak ... kami sangkut di situ. Alhamdulillah, akhirnya kami selamat sampai di Kampung Tanjung Batu, Seberang Temerloh, kampung halaman isteri saya.

No comments: