Monday, December 28, 2009

Mari Kita Lihat....Siapa Yang Kena ??????

Barisan Pentadbir SK Seri Makmur...sah tak kena..

"Mari kita lihat....siapa yang kena??? Itulah dialog yang pernah diucapkan oleh pelakon Ibrahim Pendek dalam filem Ali Baba dengan 40 orang penyamun.Apa kaitan dialog itu dengan kami guru-guru di SK Seri Makmur.

Sebenarnya pada hari ini 28 Disember 2009, telah diadakan Mesyuarat Guru Pertama untuk sesi persekolahan tahun 2010. Dalam banyak-banyak perkara yang disebut oleh Guru Besar, hanya satu yang tetap bermain di fikiran guru-guru opsyen pengajian Melayu di sekolah ini, iaitu 10 orang guru opsyen pengajian Melayu terpaksa ditukarkan ke Lembah Klang pada minggu ini.

Berkerut muka Guru Besar...menahan sedih dan hiba...terkedu guru-guru pengajian Melayu...buat pertama kali guru-guru akan ditukar secara paksa...bukan dalam daerah tetapi ke bandar...Lembah Klang.

Bagi saya yang menjadi salah seorang calon iaitu guru yang opsyen pengajian Melayu sudah tentu sentiasa dalam debaran. Ya... Allah, janganlah aku menjadi salah seorang yang terpilih menjadi sepuluh budak hitam itu. Bukan saya tidak sanggup...tetapi di hujung perkhidmatan ini biarlah saya terus di sini... di daerah kelahiran sendiri, tinggal di rumah sendiri.

Walaupun pelbagai alasan telah diberi oleh Guru Besar bagi menyelamatkan guru-gurunya...namun bagi pihak atasan opsyen lebih diutamakan daripada pengalaman berpuluh tahun mengajar sesuatu subjek itu. Cuba anda bayangkan seorang guru yang telah mengajar Sains atau Matematik selama lebih 20 tahun, menjadi pemeriksa kertas peperiksaan lagi dan sering dipanggil oleh sekolah lain untuk memberi motivasi dan teknik menjawab soalan sains atau matematik adakah masih tidak layak untuk mengajar subjek tersebut...walaupun opsyennya pengajian Melayu... lu fikirlah sendiri...kata si Nabil Si Raja Lawak.

Gembira sangatkah guru-guru opsyen bahasa Inggeris yang bakal diangkut ke Sabak Bernam nanti... saya rasa tentu mereka akan merasa seperti apa yang kami rasa.

Saya tidak dapat bayangkan...apa akan berlaku nanti bila si isteri atau si suami terpaksa dipisah-pisahkan sebegitu rupa...ahhh...sukar untuk saya bayangkan. Bagaimana kalau saya yang terkena????..Sudah tentu prestasi untuk mengajar akan menjadi rendah...ya..la nak fikir dan selesaikan macam-macam hal yang telah ditinggalkan...kan..kan.. Apa-apa pun kita LAYANNNNNN je la.....malas nak cakap dah...titik.

Adakah ada di antara mereka ini yang bakal terkena?

Atau mereka ini....

Atau aku..........hentamlah lah belalang...

No comments: