Friday, December 11, 2009

Menanti Dalam Debar

Adakah keceriaan semasa menerima slip keputusan ini akan berterusan apabila keputusan petempatan ke asrama penuh diumumkan kelak???

"Menanti Dalam Debar" itulah ungkapan yang paling sesuai ditujukan kepada 49 orang murid SK Seri Makmur yang telah mendapat keputusan 5A dalam UPSR 2009 yang lalu. Mengikut rekod tidak ramai yang akan terpilih untuk ditempatkan ke sekolah-sekolah berasrama penuh.
Itulah realiti yang terpaksa dihadapi oleh mereka. Saingan dari murid-murid yang mendapat 5A dari kawasan perkampungan yang terdapat di dalam daerah ini menjadikan mereka calon yang tidak berapa diberi perhatian dan pertimbangan.
Walaupun mendapat kelulusan yang setarap, mereka jarang mendapat peluang untuk ke asrama penuh... pada hal SK Seri Makmur bukanlah sekolah dalam kawasan bandar. Kebanyakan murid-muridnya hanya akan meneruskan pelajaran di SMK Sungai Besar.
Mungkin itu satu strategi Jabatan Pelajaran untuk menjadikan SMK Sungai Besar salah satu sekolah yang terunggul di daerah ini setaraf dengan gelarannya Sekolah Bestari.
Walau apapun... apa yang saya harapkan mereka akan tetap bersemangat untuk mencapai kecemerlangan walaupun di mana mereka belajar...sama ada di sekolah berasrama penuh, ataupun di sekolah harian biasa...Usaha tangga kejayaan....

No comments: