Wednesday, February 10, 2010

Sentuhan Terakhir...

Pagi ini, selepas selesai rutin harianku..menghantar anak Muhammad Khairul Aiman ke SK Seri Makmur dan balik semula untuk trip kedua menghantar Muhammad Firdaus ke SRA Ehyaul Fallah...aku pun membuka kitab rasmi aku...laptop.

Dengan kemampuan 4 kepala otak, aku harap dia dapat bekerja untuk jangka masa yang lama tanpa hang ataupun tersekat-sekat. Aku terus membuka program kegemaran dalam terpaksa iaitu SISTEM MAKLUMAT MURID atau panggilan manjanya SMM.

Aku terus mengklik SEMAK...emmm, bapak banyak lagi data yang perlu disemak. Untuk meringankan kerisauan kepala otak yang dah semakin semak ni...aku carilah kesalahan yang kecil-kecil bilangan yang terlibat. Aku pun membetulkan perlahan-lahan. Alhamdulillah berkat sabar dan tekun...ralat-ralat kecil dah nak siap. Ralat banyak berpunca daripada kelas PRASEKOLAH. Aku faham...waktu cikgu-cikgu pra isi data dulu aku serah seratus peratus...tanpa dipantau. Tidak seperti semasa guru-guru Tahun 1 isi data, saya sentiasa memantaunya...ialah takut salah isi...susah nanti...tambah-tambah lagi yang melibatkan bantuan.

Masa tu...aku cukup seronok dan geli hati mendengar rungut dan keluhan cikgu-cikgu Tahun 1. Ha..ha...ha... baru engkorang tahu bagaimana peritnya aku 'key in' data. Begitu juga bagi cikgu prasekolah...pelbagai rungutan disampaikan kepadaku...tapi tak pa...korang isi je data tu...belasah jelah...nanti bila aku semak...faham-faham je lahkan....tau tak pa.

Masa semakin suntuk...nampaknya aku dah tak larat nak meneruskan kerja-kerja yang tak mahu habis ni. Ya la...macam kata cikgu data smm lama..Sir Shukri DATA NI TAK AKAN HABIS SELAGI ADA BULAN DAN MATAHARI...betul tu...aku sokong 9999%.

Semalam aku dah jumpa GPK HEM memaklumkan tentang perkembangan data ni...aku bagi tahu kedudukan terakhir...supaya bila diaorang kena sembur dengan PPD dia orang dah tahu duduk perkara sebenarnya.Dan yang paling penting..aku tak disembur dek pentadbir...tapi tak pa aku dah letih buat kerja-kerja..lepas ni giliran pentadbirlah pulak yang menangis...he..he...he..

Sebenarnya...data smm ni aku dah cantikkan...99% dah cantik. 6 bulan aku mengerjakannya tahun lepas... last-last tukar program baru...itu yang jadikan data ni kembali kucar kacir. Banyak maklumat yang hilang...dua bulan ni...kerja saya duk 'key in ' data yang hilang tulah...sampai tak sempat nak buat semakkan. Hanya dalam minggu nilah saya dapat buat semak...dari 19 000 ralat dah jadi 2300 aje lagi. kalau nak sampai o% ralat tu...kerja gila . En Harris..dari SMK Convent Klang yang cipta program ni pun belum tentu boleh buat. kan..kan..kan.

Apa-apa pun inilah sahaja hasil yang terbaik yang dapat saya buat. Diharap data ini dapat diterima oleh PPD. kalau banyak songeh...lu bikinlah sendiri... titik...

No comments: