Thursday, February 4, 2010

Guano nie wee....


Petang tadi...GPK HEM SK Seri Makmur Pn. hajjah Rohaini telefon saya untuk memberitahu bahawa surat untuk penghantaran Data SMM ke PPD Sabak Bernam telah diterima. Guano ni we... data yang saya uruskan ini masih caca merba lagi. Ehtahlah dah masuk tiga bulan saya mengerjakannya...tapi masih belum beres-beres.

Ya la...masa install program baru dulu... ralatnya ada 19 000, hari ini dah tinggal 5 000. Banyak juga penambahbaikan yang telah dilakukan. Rasanya cemus sangat...sebab hari-hari mengadap benda yang sama. Tapi dek tanggungjawab yang diamanahkan oleh pentadbir...usahakanlah juga agar data ini akan dapat diterima oleh JU-JU Daerah nanti.

Apa-apa pun saya pasti... saya tidak akan dapat menghasilkan data yang bersih dari ralat. Aduh...bukan senang nak mengurus data 1331 orang murid nie. Setiap minggu ada aje murid yang datang dan pergi. Itu tak kesahlah...yang saya bengang ni...dah dua minggu bagi borang kepada guru kelas untuk dapatkan data cita-cita murid. Hai apalah yang kau orang buat... kerja lima minit pun masih tak dapat selesaikan (Maaf sebahagian je..tq kepada yang dah hantar data tu kpd saya). Tak kesihan ke dengan saya ni....Itu satu hal... yang ibu bapa pula , satu hal juga... isi borang dahlah tak lengkap...salinan dokumen yg perlu disertakan pun tak disertakan. Guano kawe nak merujuknya jika berlaku ralat. Dah jemu rasanya mengejor anak-anak mereka ni... balik-balik jawapan yang sama je...emak belum isi...ayah belum isi...apa ni minggu depan dah nak hantar...tapi masih ada borang yang belum dikembalikan...grrrrr sambil lewa betul... saya tahu ibu bapa dah jemu asyik isi borang je...tapi cubalah fikir sikit...paling banyak pun anda hanya mengisi enam tujuh borang aje (ikut jumlah anak le)...tapi saya kena 'key in' data dalam sistem beribu-ribu borang. Senang-senang kalau tak nak isi borang pindahkan je anak-anak tu ke sekolah swasta... sebab kalau pindahkan ke mana-mana sekolah kerajaan...tak boleh lari...mesti kena isi borang smm punya.

Itu satu hal...yang paling sakit hati... ada tiga anak...pendapatannya lain-lain. Apa barang ni...sorang dapat RMT dua tak dapat. Entahlah...macam-macam....yang sorang ni lagilah...pakai kereta WISH...pendapatan taruk RM400 je...he..he..he kalau nak sangat RMT tu..berpada-pada la...bior le logik sikit brader.

Dah lah...dah letih berletir ni...aku nak masuk tidur....pukul 1:30 pagi dah ni... cikgu lain dah tentu sudah terbongkang melayan mimpi indah masing-masing atau sedang melayan kehendak naluri....besok kalau jumpa saya...korang jangan tanya lagi eh..kau sakit ke..nampak cengkung je...memang aku sakit...SAKIT HATI.

No comments: