Tuesday, March 23, 2010

Melayan Hobi Anak...


Hari ini 18 Mac 2010...Saya terpaksa melayan hobi anak -anak.Pagi seperti biasa saya akan ke bandar Temerloh. Anak-anak ajak ke kedai menjual pancing. Hah...itulah hobi anak-anak saya iaitu memancing.

Setelah selesai membeli pancing terus balik ke rumah. Sebelah petang anak-anak tak sabar nak ajak pergi memancing. Saya terpaksa menemankan mereka pergi memancing demi keselamatan. Ya..lah..anak-anak semua tak pandai berenang. Jadi nak tak nak terpaksalah mengikut karenah mereka. Dah hobi dia orang kan..nak buat macam mana.

Saya dan anak-anak turun ke tebing sungai Pahang. Dah lama tak hujan..air sungai agak tohor. Kami pergi ke salah sebuah jamban..(istilah orang Temerloh bagi rakit kayu balak yang digunakan untuk mandi dan mencuci semasa air paip masih belum ada dahulu)Tapi sekarang rakit ni dah dibuat menggunakan tong tidak lagi kayu balak.

Jadi dengan penuh sabar... aktiviti memancing pun dimulakan...

Dengan penuh kesabaran..anak-anak memancing di Sungai Pahang. Sungai terpanjang di Semenanjung Malaysia..dah tentu ikan pun panjang-panjang.


Dua orang tu...dah mula nak masuk ke sampan. Dah boring lah tu..


Setelah sejam..anak-anak sudah mula bosan..

Akhirnya kami pulang...dengan hasil yang diperolehi. Jangankan ikan patin, tapah , udang galah, ataupun krai. ...anak seluang pun tak dapat.

Itulah pengajaran kepada anak-anak...walaupun telah berusaha...tetapi tidak mestinya apa yang diinginkan akan diperolehi. Tapi yang penting anak-anak dapat bersabar semasa menanti mata kail dimakan ikan. itu lebih penting...Kata orang Sabar Itu Separuh Daripada Iman.

Nampaknya...besok terpaksalah ke Pasar temerloh lagi...memancing di situ lagi mudah dapat...dari anak seluang hingga ke jelawat...macam-macam ada......

No comments: