Tuesday, March 9, 2010

Nostalgia...Teratak Riverview...Susah Senang Kuharungi Jua..



27 Februari 2010 ( Petang Sabtu ) Tepat jam 2.00 petang, ahli-ahli perkhemahan telah siap sedia di tapak perhimpunan. Semuanya tidak sabar-sabar lagi untuk mengikuti aktiviti Kembara atau dalam bahasa jawanya 'Jungle Treking'.

Setelah semuanya sudah sedia, kami pun membuka langkah memulakan perjalanan. Perjalanan agak lembab di jambatan gantung sebab hanya 10 orang sahaja yang boleh menyeberang dalam satu satu masa.

Pengembaraan ini merupakan pengalaman yang pertama kali buat kebanyakan daripada kami. Kami mengambil masa selama 4 jam untuk sampai semula ke tapak perkhemahan. Segala letih dan penat dan apa yang telah kami lalui telah menjadi satu nostalgia yang terpahat di dalam sanubari.

Moh kita lihat apa yang terjadi disepanjang pengembaraan ini....

Inilah barisan kita yang ikhlas berjuang...Ya la....kau rasalah nanti....he..he...he...

Cabaran pertama- Murid-murid berendam dalam anak sungai dalam kumpulan masing-masing. Satu soalan dikemukan oleh Jurupandu bagi diselesaikan oleh mereka. Soalan yang mudah..."Apakah benda yang paling berharga yang terdapat di dalam sungai pada ketika ini?" Setiap wakil membentangkan jawapan...hampir semua memberi jawapan yang sama iaitu air sungai yang tidak tercemar, ikan yang terdapat di dalamnya. Jawapan sebenarnya....benda yang paling bernilai yang terdapat di dalam sungai ketika ini ialah.... diri murid itu sendiri. Oleh itu kita hendaklah menghargai diri kita sendiri serta setiap insan yang ada di muka bumi ini tanpa mengira darjat dan kedudukan.

Cabaran kedua. Murid-murid terpaksa meredah jalan yang berselut. Mula-mula agak berhati-hati sebab takut kotor. Tapi apakan daya tiada pilihan lain...terpaksa redah juga selut tu. Kotor pun kotorlah setakat kaki aje.

Cabaran ketiga. Murid terpaksa melalui kawasan berlumpur separas pinggang. Emmm..tadi takut sangat kasut kotor...haaaa..sekarang terpaksa pula meredah selut sampai ke pinggang. Dah tak hairan dengan pakaian lagi.

Cabaran keempat. Ha...ini lagi hebat. Selut dah sampai ke dada. Jangan haraplah nak jadi juara baju terbersih. Minta maafla...tak kan dapat punya. Murid-murid berenang untuk melepasi laluan ini. Nak tak nak terpaksa buat...kalau tidak kena tinggal sorang-sorang dalam hutan ni..

Alahai..tak pernah ku rasa...seksanya mengharung jalan berselut begini.

Jangan lah aku tergolek jatuh ...malu kat kawan-kawan.

Fulamakk...rasa juga aku jadi buaya hari ni...

Oh..best...rugi tak cuba.... eeleh...dalam hati kami tau.....


Cabaran kelima. Terpaksa berenang secara kumpulan bertiga. Di sinilah murid-murid ditanamkan semangat setiakawan. Walau pun terpaksa tertelan air yang berselut ini ... kawan-kawan tidak ditinggalkan keseorangan. Ketiga-ketiga perlu sampai ke destinasi bersama-sama. Semangat tolong-menolong inilah yang perlu diamalkan. Termasuk semasa sesi pembelajaran...kawan yang lemah perlu dibantu...agar sama-sama mengecapi kejayaan yang cemerlang.

Alahai..Shahaziq oi..awat hang pi menyelam dalam lumpur tu...hang tak tau ke..itik pun tak mau menyelam kat sini...

Ini apahal budak tiga orang nie...kalau iya pun nak mandi carilah tempat yang sesuai...ini tempat kerbau berkubang la...

eeeee.ada ikan haruan la kat sini....apa pulak ikan haruan....dalam hutan begini ikan tapah la...


Tahniah...anda semua telah berjaya mengharungi segala rintangan. Selepas ini kamu akan saya benarkan mandi di anak sungai yang terdapat di hadapan kita...itulah kata-kata jurupandu yang juga merupakan Pengurus Teratak Riverview.

Hah inilah yang paling dicari. Air sungai yang bersih dan jernih. Satu jam murid dilepaskan diri. Masing-masing mengambil peluang membersihkan diri. Setelah mengharungi air-air kotor berselut dan berlumpur...dapat juga menikmati impian yang bersarang di hati ... iaitu air yang mengalir jernih dan bersih. Itulah matlamat pengembaraan ini... berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ketepian. bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. Jika kejayaan dan kecemerlangan yang ingin dikecapi, maka kita perlu berusaha dengan bersungguh-sungguh. Segala halangan dan cabaran perlu dihadapi dengan semangat yang membara.



Setelah selesai membersihkan diri...ah..barulah nampak macam muka orang sikit. Bersedia untuk memulakan perjalanan pulang ke khemah. Tapi...tiga orang rakan kita dah kehilangan kasut. Tu..la...mandi tak ingat dunia...kasut pun boleh dilarikan dek arus.

Semoga pengembaraan ini memberi pengalaman yang bermakna kepada kami semua.

No comments: