Sunday, March 7, 2010

Nostalgia...Teratak Riverview...Menjelang Malam



26 Februari 2010 ( Jumaat) Sepanjang perkhemahan ini berlangsung pelbagai aktiviti telah dijalankan. Keadaan jadual yang agak padat, tidak mengizinkan kami untuk bersantai melepas lelah. Ikutilah aktiviti yang telah kami laksanakan menerusi rakaman peristiwa di bawah:

Sepanjang perkhemahan ini, setiap waktu sembahyang...murid-murid serta guru-guru akan bersembahyang berjemaah. Sembahyang jemaah ini juga turut disertai oleh para mahasiswa dari UIA yang tiba di tapak perkhemahan menjelang Asar.


Antara Maghrib dan Isyak telah dijalankan aktiviti membaca Surah Yasin. Aktiviti ini dikendalikan oleh para ustaz. Malam ini Ustaz Baharudin mengetuai bacaan Yasin.

Guru wanita sibuk di dapur menyediakan makan untuk ahli perkhemahan. Syabas dan tahniah...kerana kami dapat menikmati hidangan mengikut jadual.

Kalau dah hobi..ke mana pergi jala tak kan ditinggalkan. Selepas hujan berhenti, Ustaz Mohd Nizam turun ke sungai menjala ikan...nanti ikan tu bolehlah dibuat lauk makan malam kan ustaz...he..he..he..

Jambatan gantung yang agak tinggi menjadi penghubung di antara tapak perkhemahan dengan jalan utama. Namun begitu murid-murid hanya dibenarkan menggunakan jambatan ini dengan pengawasan. Demi keselamatan, pihak pengurusan hanya membenarkan 10 orang sahaja melintasi jambatan ini dalam satu-satu masa. Justeru, setiap kali murid-murid menggunakan jambatan ini, seorang guru akan bertindak sebagai pengawal bagi mempastikan bilangan yang dibenarkan sahaja melintasi jambatan.

Menjelang pukul 9 malam, aktiviti Ceramah Motivasi telah dijalankan. Seorang penceramah jemputan telah diundang untuk memberi motivasi kepada murid-murid Tahun 6 yang bakal menduduki UPSR pada bulan September nanti. Beliau iaitu..Puan (alahai lupa la pulak namanya) merupakan Guru Bimbingan dan Kaunseling dari SMK Sungai Besar. Penyampaian yang santai dan berfokus murid dapat menarik hati murid-murid untuk terus mengikuti ceramah beliau tanpa rasa bosan dan mengantuk.

Sungguh mengkagumkan, YDP PIBG SK Seri Makmur En Halim bin Masri sanggup datang dari jauh semata-mata ingin bersama dan melihat sendiri aktiviti yang dijalankan. Membawa harapan ibu bapa yang ingin melihat anak-anak berjaya dengan cemerlang, beliau sanggup meredah kegelapan malam melalui lorong sempit untuk tiba di Teratak Riverview. Beliau diberi peluang untuk menyampaikan sepatah dua kata kepada murid-murid.


Walaupun jarum jam telah mencecah angka 12, namun aktiviti terus dijalankan. Di bawah kendalian Kem Komanden, En Rahimudin, Timbalan Kem Komanden En Azmi, En Rosli Guru Disiplin Sesi Petang dan En Mohd Azman Guru Bimbingan dan Kaunseling murid-murid terus diasak mindanya dengan kata-kata yang berunsur motivasi.

Bila arahan tidur diberikan ...cukup mengkagumkan semua khemah menjadi sunyi sepi. Murid-murid tidak membuang masa, terus sahaja melayan 'Golden Dream' mereka. Jarang sekali saya dapati suasana seperti ini di perkhemahan sebelum ini..saya selalu alami..murid-murid tidak akan tidur pada malam pertama...selalunya mereka akan melayan pengalaman bermalam di dalam khemah sehingga ke subuh. Mungkin bunyi kocakan air sungai dan suasana yang agak dingin di dalam hutan ini menyebabkan mereka begitu selesa...lantas melayan mimpi indah masing-masing.

Menjelang pukul 1.00 pagi para guru masih duduk berbincang bagi mendapatkan maklum balas terhadap aktiviti yang dijalakan. Di samping itu, aktiviti yang bakal dilaksanakan pada pagi esok juga turut ditimbulkan. Akhirnya menjelang pukul 2.00 pagi barulah mata dapat dilelapkan.

No comments: