Monday, March 8, 2010

Nostalgia...Teratak Riverview...Pengalaman Pertama



27 Februari 2010 (Sabtu - Hari Kedua Perkhemahan). Seawal 5.30 pagi, murid-murid telah dikejutkan oleh pemimpin yang bertugas untuk mandi. Keadaan bilik air yang disediakan memang tidak mencukupi...hanya ada tiga buah tandas dan sebuah kolah. Dengan jumlah 200 orang ahli perkhemahan dari SK Seri Makmur ditambah dengan sejumlah yang agak ramai juga daripada Mahasiswa UIA, menambah meriahkan lagi bilik mandi tersebut. Di sinilah sifat sabar dan disiplin yang tinggi perlu diamalkan. Kalau tiada sifat tersebut sudah tentu berlaku kekecohan. Alhamdulillah sepanjang tiga hari perkhemahan, masing-masing faham dan mengamalkan sifat terpuji tersebut.

Selepas aktiviti rutin, sembahyang subuh berjemaah dan bersarapan...murid-murid akan memulakan aktiviti yang telah dirancang pada pagi ini. Pada sebelah pagi aktiviti mengikut stesen diadakan, di mana lima stesen telah dibuka. Murid-murid diagih kepada lima kumpulan...dan mereka akan menjalankan aktiviti di stesen mengikut masa yang telah di tetapkan.

Mari kita lihat apa yang mereka lakukan...

Sebelum melakukan aktiviti, murid-murid melakukan regangan dan senaman di kendalikan En Mohd Azmi Penolong Kem Komandan.

Angkat..angkat tangan tu tinggi lagi...emmmm..barulah bau ketiak tu dapat disemerbakkan.

Stesen 1. Aktiviti di stesen ini menjadi rebutan setiap kumpulan. Aktiviti 'Flying Fox' merupakan satu aktiviti yang menjadi pengalaman pertama kepada murid-murid. Aktiviti ini dikendalikan sekumpulan jurulatih yang bertauliah dalam mengendalikan aktiviti yang berisiko tinggi ini. Fullamak..nak panjat pokok yang agak tinggi itu pun dah terasa gayat...tambahan lagi bila terawang di udara. Tahniah kepada semua murid kerana telah berjaya menjalani aktiviti ini.
Alamak... nak panjat pokok pun kena line up juga ke... he...tak sabo nya aku nak jadi burung...

Stesen 2. Aktiviti keselamatan di air. Aktiviti ini dikendalikan oleh dua orang jurulatih yang bertauliah iaitu En Mokhtar dari SMK Bagan Terap dan En. Mohd Radhi dari SMK Sungai Besar. Mereka dibantu oleh En. Mohd Azmi. Kelihatan En. Mokhtar menunjukcara mengapungkan diri sewaktu berada di dalam air.
Cis..pagi-pagi lagi dah kena rendam...habis kecut segalanya...
En Mohd Radhi sedang membimbing seorang murid langkah-langkah keselamatan ketika berada di dalam sungai berarus deras.

Stesen 3. Aktiviti ikatan dan simpulan. Aktiviti ini dikendalikan oleh En. Rosli, En Azman dan Ustaz Borhanudin. Kelihatan En. Azman Ishak sedang menunjukcara membuat ikatan 'Tindih Kasih'.

Stesen 4. Murid menjalani aktiviti pertolongan cemas. Aktiviti di sini dikendalikan oleh En. Zainon Abidin, En. Shaharudin dan En. Ahmad Azman. Kelihatan En. Ahmad Azman sedang membuat demontrasi membalut anduh.
Aduhhhhh...sakitnya tangan aku...ibu..ibu ayah..ayah..jangan risau..itu cuma demontrasi aje.

Stesen 5. Murid-murid melakukan aktiviti masakan di bawah kendalian Pn Siti Aisyah Sariaat dan Pn Asmah Jandra

Setelah selesai menjalani aktiviti ...murid-murid dibenarkan bermandi-manda. Dengan kawalan ketat oleh guru-guru yang membina dua lapis benteng...murid-murid dibenarkan mandi selama 30 minit.. Emmmm...lepas juga gian bebudak tu nak berkubang. Ya..la..kalau berkhemah di tepi sungai..tapi tak dapat mandi...macam tak bermakna je perkhemahan tu...lebih baik berkhemah di padang sekolah dah tentu jimat belanja...

No comments: