Sunday, May 30, 2010

940 Kilometer Selama Tiga Hari

Di Sunshine Bay Resort
Cuti selama tiga hari, sebahagian besarnya saya habiskan di dalam kereta. Selama tiga hari, saya berjaya memandu sejauh 940 kilometer. Memulakan perjalanan pada pukul 8.45 pagi, saya dan keluarga bergerak ke arah selatan tanah air.

Mula memasuki lebuh raya PLUS di Paya Jaras. Dari tol Rawang saya meneruskan pemanduan sehinggalah berhenti di R&R Seremban. Cadangan untuk makan tengah hari di sini gagal kerana semua tempat duduk dipenuhi pelaggan. Setelah menunggu untuk beberapa lama, nampaknya harapan untuk mendapat tempat gagal. Kami mengambil keputusan membeli air botol dan buah-buahan potong untuk alas perut. Kami meneruskan perjalanan.

Akhirnya, apabila waktu sudah melewati pukul 2 petang, perut perlu isi. Kami singgah di R&R Pagoh. Alhamdulillah, walaupun ramai orang tetapi mendapat pekena nasi ayam Muar. Nak mencuba rasa nasi ayam Muar..rasanya emmmm...bolehlah. Selesai jamak Zuhur dan Asar, kami meneruskan perjalanan semakin jauh ke negeri Darul Takzim ini.

Anak-anak dah mula senyap...tidurlah tu. Apabila tiba di susur keluar Air Hitam, saya membelokkan kereta keluar dari Lebuh Raya Plus. Saya membayar RM 38.60 bagi bayaran tol. Saya meneruskan perjalanan ke destinasi yang dituju iaitu Bandar Kluang. Tiba di Kluang, hujan lebat mula mencurah turun. Saya mencari rumah kakak di sana. Walaupun tiba di depan rumah...saya tak dapat untuk turun kerana hujan lebat, telefon kakak pula tidak berangkat. Saya keluar semula dari perumahan Yap Tau Sah menuju ke Dewan Orang Ramai di kampung Paya Kluang. Di sinilah, abang sulung saya akan mengadakan majlis walimatul urus nak perempuannya.

Semasa tiba di dewan, dua orang abang sibuk menyusun meja. Oleh kerana kepenatan saya tidak turun, tambahan pula lima orang adik-beradik saya telah pun tiba dari Selangor. Mereka mengajak saya terus berehat di chalet yang ditempah oleh mereka. Tiba di chalet, sudah hampir pukul 6 petang...semua bilik penuh...mujurlah mereka dah tempah.

Saya tidak tinggal di chalet, kerana saya hendak bermalam di rumah adik bungsu perempuan yang berada tidak jauh dari chalet ini. Malam, semua adik-beradik berkumpul di rumah abang sulung di Taman Koperasi. Abang mengadakan majlis tahlil dan akad nikah. Pagi, semua adik-beradik dari Selangor berkumpul di rumah Mak Su. Kami bersarapan bersama-sama. Jarang dapat berkumpul beramai-ramai. Sepuluh daripada sebelas adik-beradik telah turun ke Kluang. Seorang adik yang tinggal di Lenggong, Perak tidak dapat hadir kerana ada urusan lain.
Bersarapan di rumah Mak Su

Pagi saya ke Taman Yap Tau Sah... kerana Mak Andak (kakak saya) beria-ia mengajak ke rumahnya. Ya..lah, dah sampai di Kluang, nak tak nak kenalah pergi. Sebenarnya ada tiga orang adik-beradik saya tinggal di Kluang.

Selepas ke dewan, untuk menghadiri kenduri...saya meminta diri untuk pulang. Lebih kurang pukul 2 petang, saya memulakan perjalanan. Isteri mengajak singgah di Air Hitam. Kenalah layan, kalau tak nanti sepanjang perjalanan tarik muka 14. Setelah mendapat benda yang dihajati...bukan apapun, pasu bunga je...kami meneruskan perjalanan.

Waktu menunjukkan pukul 5 lebih. Disebabkan saya kurang selesa memandu di waktu malam, saya mengambil keputusan singgah bermalam di Port Dickson. Alamak...semua hotel yang disinggahi penuh...Waktu dah hampir 6.30 petang, saya masih tidak mendapat tempat penginapan. Saya singgah di Sunshine Bay Resort...syukur, ada sebuah apartment kosong. Malam itu saya bermalam di situ. Seawal 7.30 pagi anak-anak dah pergi ke kolam mandi. Bebudak...begitulah kesukaannya. 8.30 pagi anak-anak dah balik, mereka minta izin untuk mandi laut...saya tak benarkan sebab perlu segera bertolak balik.
Anak-anak mandi di Sunshine Bay Resort.

Saya meneruskan perjalanan mengikut jalan persekutuan...Port Dickson ..Sepang. Isteri dan anak-anak mengajak singgah di Putrajaya...emmm..layan jelah. Balik dari Putrajaya..sesatlah pulak...akhirnya dapat semula laluan ke Shah Alam. Terus masuk ke lebuh raya Gutrie. Akhirnya tepat pukul 3.30 petang saya selamat samapai di rumah...terus masuk bilik...betulkan urat sarap yang sakit-sakit tu...940 kilometer...pemanduan terjauh saya setakat ini..penat--penat..memang penat. habislah cuti tiga hari saya....besok mujur tak mengajar..sebab ada majlis persaraan Guru Besar di sekolah...
Singgah di Putrajaya.

No comments: