Wednesday, May 12, 2010

Di Perjalanan Ini

Membelek album lama...terjumpa coretan yang kubuat tahun 1987, 23 tahun yang lalu. Aku membacanya.

Ehtah mengapa
Semakin jauh perjalanan ini
Semakin aku tidak mengerti
Ke manakah yang kutuju
Dan apakah sebenarnya yang kucari

Kedewasaan
Apakah cuma bermakna peningkatan usia
Sedangkan kematangana mengheret diri
Kepada sejuta persoalan Yang kian terjawab
Kian pula membingongkan

Aku tidak harus bertanya
Kerana setiap jawapan
Sebenarnya adalah soalan
Dan penyelesaian pula
Menambahkan masalah
Demikianlah seterusnya
Tanpa kira perjalanan yang mencabar ini
Kadang kala mengasyikkan
Hingga air mata bisa menjadi penawar
Dan tawa ria kadang kala menyiksakan

Meskipun...
Perjalanan ini penuh segala misteri
Yang takut terkupas oleh sejuta kata
Namun yang pasti
Aku tidak akan berhenti
Hingga tiba ke titik akhirku nanti.


di sudut kamar sepi,
hati seorang aku
zam, mpsk, kl'87.

No comments: