Wednesday, May 19, 2010

Terima Kasih Je..lah...Mr Bo...

16 Mei 2010...aku tertarik kepada beberapa mesej yang telah masuk ke ruang pesanan di blog saya. Pesanan yang ditulis oleh seseorang yang bersembunyi di sebalik gelaran Mr Bo. Aku tertarik kepada mesej ini. Jom mari kita baca semula mesej tersebut:

mr bo. Salam perkenalan...sy bkn sape2...tp sy pn pernh bkhdmt dng cikgu...just nk advise cikgu...mngkin ini adalah balsan kpd cikgu...sy sudah lm melawati blog cikgu dn jg fb cikgu...

mr bo. Sy dapati, tlalu byk unsur2 kata2 fitnh antr cikgu dan guru2 d SK XXXX2... jd sy jg nk igtkn cikgu, mngkin fitnh yg cikgu dpt 2, blsn kpd fitnh yg pernh cikgu hmbur kn ... wassalam.

mr bo. pepun... Selamat Hari Guru.

Ulasan saya:

"Salam perkenalan...tp sy pn pernh bkhmt dng cikgu." Perlukah seseorang yang pernah mengenali saya menghulurkan salam perkenalan. Seorang yang mengenali saya tetapi menyembunyikan identitinya. Orang kata tak kenal maka tak cinta. Orang yang tidak ikhlas dan menyembunyikan identiti seperti ini tidak layak dijadikan sebagai sahabat.

"just nk advise...." Alhamdulillah kerana anda sudi untuk memberi nasihat kepada saya. Terima kasih.

"sy sudah lm melawati blog cikgu dn jg fb cikgu..." Beginikah sikap seorang yang pernah berkhidmat bersama-sama saya...mengaku sudah lama melawat dan mengikuti blog dan fb saya...tetapi tidak pernah langsung bertanya dan menegur sapa tambah-tambah lagi mengesan ada kata-kata berunsur fitnah telah saya lakukan...kenapa anda tidak bersuara pada waktu itu. Apakah tugas anda hanya sebagai pengintip yang ditugaskan untuk mendapatkan maklumat dan seterusnya melaporkan kepada pihak tertentu. Di mana tanggungjawab anda sebagai seorang bekas rakan setugas saya.

"mngkin ini adalah balsan kpd cikgu""jd sy jg nk igtkn cikgu, mngkin fitnh yg cikgu dpt 2, blsn kpd fitnh yg pernah cikgu hmbur kn" Ya...kalaupun, satu fitnah yang saya dapat itu sebagai balasan...saya terima dengan redha...tetapi saya nak tanya...sudahkah mr bo menasihatkan pihak berkenaan...di atas fitnah yang mereka terima daripada saya dan rakan-rakan seperti yang mr bo katakan. Sepatutnya mr bo mesti mengutamakan mereka dengan memberi nasihat kepada pihak berkenaan terlebih dahulu, kerana mereka lebih banyak menerima fitnah berbanding dengan saya. Ini bermakna balasan yang mereka terima lebih banyak daripada balasan yang saya terima. Sudahkah anda laksanakan tugas anda sebagai penasihat orang yang menerima fitnah dengan mengatakan fitnah yang mereka perolehi adalah satu balasan terhadap apa yang pernah mereka hamburkan...

"sy dapati, tlalu byk unsur2 kata2 fitnah antr cikgu dan guru2 SKXXX2" Saya nak tanya mr bo...betulkah terlalu banyak unsur-unsur kata-kata fitnah antara saya dan guru-guru SK XXXX. Kalau saya difitnah ...saya tulis secara jelas apa bukti fitnah itu sebagaimana ent3 yang saya telah postkan sebelum ini. Bolehkan mr bo bawakan semua kata-kata fitnah yang pernah saya dan kawan-kawan saya luahkan... kalau mr bo tidak dapat untuk buktikan...ini membuktikan mr bo sendiri yang cuba membuat fitnah. Hanya budak prasekolah sahaja yang layak untuk bercakap tanpa bukti.

Mr bo...hakikatnya:

Anda perlu faham segala kata-kata antara saya dan rakan-rakan tentulah ada puncanya. Apa yang saya dapati rakan-rakan saya hanyalah meluahkan perasaan. Ya...perasaan yang mereka pendamkan jauh di lubuk hati. Mereka mencari saya, sebagai tempat untuk meluahkan perasaan yang terbuku itu...kerana mereka tahu segala yang mereka alami itu adalah sama dengan apa yang pernah saya alami. Kalau itu yang anda katakan fitnah...anda perlu masuk ke sekolah semula... kerana anda tidak dapat membezakan antara fitnah dan realiti.

Salahkah saya...melayan, memberi perangsang, menyabarkan rakan-rakan saya yang tertekan itu. Adakah itu juga dikategorikan fitnah oleh anda? Sepatutnya...anda ambillah sedikit masa...berdiri di hadapan cermin dan lihatlah diri anda. Dan jawablah soalan ini...Sempurna sangatkah diri ini? Adakah aku yang terbaik di sini? Adakah aku seorang sahaja yang serba tahu segala hal di alam pendidikan ini? Adakah aku seorang sahaja yang begitu memberi komitmen terhadap P&P di sekolah ini? Anda jawablah semuanya dengan hati yang ikhlas...semoga di lain kali, anda tidak memandang rendah kepada orang di bawah anda. Anda harus faham...tanpa ada orang di bawah yang melakukan kerja...saya pasti anda tidak akan ke mana-mana.

Harapanku...

Layanlah orang yang berada di bawah dengan lebih berhemah...kerana mereka juga ada perasaan. Cuba anda bayangkan...kalau kata-kata yang dihamburkan itu ditujukan pula kepada anda...apa perasaan anda.?

Dan akhirnya...

Saya harap mr bo tidak ambil hati terhadap apa yang saya coretkan ini. Inilah hakikat yang mr bo terpaksa terima bila mr bo masuk ke dunia blog dan fb...lebih-lebih lagi apabila berani pula menulis di blog orang lain...kerana blog itu umpama rumah kepada yang empunya...jadi berhati-hatilah. Bak kata orang tua-tua 'Kalau tak berani dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai'.

Apa-apa pun saya rasa...saya tahu siapa mr bo yang sebenar...kerana bagi saya mencari identiti sebenar mr bo ibarat mencari antah di dalam segenggam beras...ahhhh terlalu mudah. Tambahan pula mr bo pernah berkhidmat bersama saya.

Titik.

No comments: