Thursday, May 6, 2010

Gelembong Buaya

Haa... apa sebenarnya menatangnya gelembong buaya ni. Mungkin bagi rakan-rakan dari pantai barat tak tahu , apa bendanya gelembong buaya ni. Buaya ke?, Biawak ke? Macam tupai ke ? atau apa-apalah yang terbayang difikiran.

Tapi...bagi rakan-rakan dari pantai timur, menatang gelembong buaya ni bukan asing bagi mereka. Sebut je gelembong buaya...sah terus terbayang di fikiran...benda apakah itu.

Begitu juga bagi saya... 25 tahun yang lepas, bila kekawan sebut gelembong buaya...saya tak tahu apa bendanya. Tapi berkat tinggal serumah dengan rakan -rakan dari Kelantan dan Terengganu selama dua tahun semasa belajar di Maktab Perguruan Seri Kota dahulu...bila sebut je gelembong buaya, saya dah dapat bayangkan.

Apa dia gelembong buaya tu. Hah..tengok sendiri gambar di bawah ni...



Inilah dia gelembong buaya tu...ia bukan binatang ..bukan buaya, bukan biawak dan bukan tupai tetapi ia ialah sejenis kuih yang berasal dari negeri Cik Siti Wan Kembang. Saya mula menikmati kuih yang manis hasil gabungan beras pulut, gula dan kelapa ini 25 tahun yang lalu. Rasanya manis dan lemak sesuai dengan selera masyarakat Kelantan.

Tapi keenakan kuih ini telah 20 tahun tak dapat saya nikmati..sehinggalah saya mengadu kepada seorang rakan di sekolah yang berasal dari negeri Kelantan. Dan hasilnya pada minggu lepas Ustaz Borhanuddin telah membawakan saya kuih tersebut. Terubatlah rindu saya untuk menikmatinya...terima kasih ustaz di atas jasa baik anda. Namun begitu rasa terkilan juga kerana ustaz tak nak terima bayaran dari saya...tak pa nanti saya belanja ustaz pula di kantin..ya...

1 comment:

Aku Lieya said...

terliur pulak saya tgk kuih tu..hehe