Monday, May 10, 2010

Fitnah Lebih Dasyat Daripada Membunuh

Kepada yang berkenaan,
Bacalah luahan hatiku ini.

Tengah hari Isnin, seperti biasa selepas mengesahkan kedatangan, aku terus sahaja ke bilik GPK Petang untuk mengambil buku Ringkasan Mengajar. Sebelum sempat berlalu, aku dipanggil oleh GPKP. Cikgu Zainon mari sekejap...nak tanya sesuatu. Aku kembali melangkah masuk ke biliknya. Apa hal cikgu tanya saya.

Betulkah Cikgu Zainon ada tulis dalam blog cikgu yang mengatakan " Cikgu bawah buat kerja teruk-teruk...Guru Besar yang naik pentas ambil hadiah". Ah...agak kaget sebentar aku, bila persoalan itu dilontarkan kepada ku. Aku diam sebentar...mengingat semula ent3-ent3 yg pernah ku postkan...Rasa-rasanya tak adalahlah cikgu jawab ku yakin.

Siapa yg cakap begitu...aku cuba mencari punca. Minggu lepas, semasa mesyuarat GB, Pn NNNN beritahu macam ni pada GB...Cikgu ada baca blog cikgu-cikgu Seri Makmur tak? Kenapa, tanya GB. Ada cikgu Seri Makmur tulis dalam blognya...Cikgu bawah kerja teruk-teruk...GB yang naik pentas ambil hadiah. Cikgu siapa yang tulis macam tu, tanya GB...Cikgu Zainon jawab Pn NNNN. Aduh ini bermakna beliau menuduh saya pernah menulis ent3 seperti itu.

Kemarahan apakah yang menyebabkan saya dituduh menulis seperti itu. Tidak cukupkah lagi segala apa yang telah dilakukan terhadap saya semasa saya di SK XXXX sehingga sanggup pula untuk menimbulkan rasa tidak puas hati GB atau sengaja untuk melaga-lagakan saya dengan GB.

Memang saya akui, saya sudah tidak selesa untuk berkhidmat di SK XXXX, justeru itu saya mengambil keputusan mengundur diri. Yang lepas-lepaslah...cukuplah saya dihentam dari kiri dan kanan... biarlah saya di sini, di sekolah baru, di suasana baru, di persekitaran baru, dengan jiwa baru...berkhidmat dengan penuh dedikasi dan bertanggungjawab. JANGAN FITNAH SAYA DENGAN APA YANG SAYA TIDAK LAKUKAN...semata-mata untuk melepaskan amarah anda. Saya tahu batang tubuh saya sudah tak ada di SK XXXX, justeru anda begitu ketagih untuk memarahi saya,mencari salah saya, so mungkin inilah caranya anda lakukan...yang penting saya dan pentadbir akan bermasam muka. Mungkin itu yang ingin anda agendakan.

Buat Guru Besarku....
Dengarlah, percayalah...SAYA TIDAK PERNAH MENULIS SEPERTI ITU. Saya tahu Pn Hajjah tidak berapa sihat, saya tahu Suami Pn. Hajjah tidak sihat, saya tahu Pn Hajjah terpaksa memikirkan pelbagai perkara dalam mentadbir sekolah ini. Tak terlintas langsung di hati ini untuk menambah keserabutan di minda Pn Hajjah. Mungkin Pn Hajjah agak keliru...kerana dari luaran orang yang menyampaikan cerita itu...tak mungkin dia membuat FITNAH, tapi percayakah Pn Hajjah...yang saya sanggup menulis seperti itu? Saya pun manusia yang punya akal budi, saya punya pemikiran yang masih waras...saya masih menyimpan perasaan terima kasih yang tak terhingga di atas kesudian Pn Hajjah menerima saya sebagai warga di sekolah ini. Lantaran penghargaan itu saya bertekad menjadikan amanah sebagai guru Data SMM...menghasilkan data 99% dijamin betul dan tepat. Dan saya lakukan semua itu sebagai tanda ucapan terima kasih di atas kesudian menerima saya berkhidmat di sini...dan sebagai ucapan terima kasih di atas ketidaktersenarainya saya di kalangan sepuluh nama yang akan di pindahkan ke Petaling Jaya awal tahun tadi.

Kepada Pn NNNN,
Saya tahu, dan saya kenal anda. Saya pernah berkhidmat di bawah anda. Saya tidak marahkan anda. Saya tahu tahap kemahiran ICT anda. Saya tahu anda tak bacapun blog saya. Saya tahu anda tak pernah pun buka blog saya. Saya tahu anda hanya mendengar dari orang ketiga. Tak palah ... apa yang anda sampaikan kepada GB saya...itu sebenarnya tidak betu1...itu semuanya FITNAH. Tentu anda lebih tahu...tentang FITNAH ini...ia lebih dasyat daripada membunuh. Apa yang saya ingin sarankan kepada anda...selidiklah terlebih dahulu tentang sesuatu perkara yang anda tidak pasti. Janganlah anda terlalu percaya kepada orang yang berada di sekeliling anda. Mereka hanya apek lempang yang akan menjadikan orang lain hilang hormat kepada anda. Anda ketua...oleh itu jadilah ketua yang dilihat betul-betul sebagai ketua...jangan jadi ketua yang dilihat takut dan kalah kepada orang yang di bawah anda.

Pn NNNN...bukalah blog saya...bacalah kalau-kalau anda akan terbaca tentang apa yang anda perkatakan. Setakat ini semua ent3 yang telah saya post belum satupun yang saya delete. Apa yang ada...itulah semuanya...sejak saya menulis di ruang maya ini. Cuma saya ada mendelete ruangan CHAT atas permintaan rakan saya. Itu sahaja. Semoga apa yang saya coretkan ini tidak menimbulkan lagi kemarahan anda. saya meminta maaf di atas segala tutur kata.

Coretan ini hanya luahan apa yang terbuku di hati...terima kasih kepada yang sudi membacanya.

ENT3 INI BUKAN SAHAJA DI BACA OLEH 1 MALAYSIA TETAPI IA DIBACA OLEH 1 DUNIA
BIAR 1 DUNIA TAHU SAYA TAK BERSALAH.........SAYA DIFITNAH

No comments: